Tuesday, May 15, 2007

kalendarium 11-15 maja

11 maja 1939 – incydent Nomonhan – atak japoński na Mongolię w rejonie rzeki Chałchyn Goł.

14 maja 1939 – oblot brytyjskiego czterosilnikowego samolotu bombowego Short Stirling (nr ew. L 7600). Samolot rozbił się przy lądowaniu z powodu awarii podwozia. Stirling był pierwszym brytyjskim czterosilnikowym samolotem bombowym II wojny światowej. Swój szlak bojowy Stirlingi rozpoczęły razem z 7. dywizjonem bombowym RAF 10 lutego 1941 roku podczas nalotu na zbiorniki paliwa w Rotterdamie. Od tej pory samoloty te brały udział we wszystkich ważniejszych operacjach Bomber Command: Kolonia 30/31 maja 1942 (80 Stirlingów), Hamburg 28/29 lipca (71), Hamburg 24/25 lipca 1943 (125). Jednakże ze względu na rosnące straty – stosunkowo większe niż innych typów samolotów i na rosnące dostawy innych modeli czterosilnikowych bombowców (Handley Page Halifax, Avro Lancaster), od drugiej połowy 1943 Stirling był wycofywany do zadań drugorzędnych (minowanie, naloty na wyrzutnie V1). Jednakże do końca wojny samoloty Short Stirling w wersjach T. Mk IV i T. Mk V zapisały wspaniałą kartę uczestnicząc w wielkich operacjach powietrzno-lądowych (Market Garden i forsowanie Renu), podczas których wypełniały zadania transportowe i holowały szybowce desantowe. Stirling był czterosilnikowym centropłatem o konstrukcji metalowej. Kadłub – półskorupowy wielosegmentowy o przekroju prostokątnym. Płat trójdzielny, wielodźwigarowy. Napęd stanowiły cztery silniki Bristol Hercules (Mk XI o mocy 1500KM, albo Mk XVI o mocy 1650 KM). Samolot mógł zabrać 6350 kg bomb lub morskich min magnetycznych. Uzbrojenie obronne składało się z 8 karabinów maszynowych 7,7 mm (0.303 cala).

11 maja 1940 – czołgi XIX korpusu pancernego gen. Heinza Guderiana dochodzą, spychając zaskoczone oddziały francuskie przez Ardeny, do rzeki Semoy

11/12 maja 1940 – pierwszy nocny nalot Bomber Command na terytorium Niemiec. 18 bombowców ArmstrongWhitforth Whitley Mk IV zbombardowało tory kolejowe w rejonie München-Gladbach

12 maja 1940 – niemieckie czołgi z 1. i 10. DPanc. XIX korpusu gen. Guderiana podchodzą do Mozy

12-13 maja 1940 – bitwa o Hannut – XVI korpus pancerny gen. Hoepnera ściera się z siłami francuskimi w składzie 2. i 3. Lekkiej Dywizji Zmechanizowanej.

13 maja 1940 – rozpoczyna się bitwa o Sedan. Celem sił niemieckich było uchwycenie przepraw na Mozie. Mosty były bronione przez kilka linii umocnień. Niemcy nie zaatakowali na szerokim froncie (jak się tego spodziewali Francuzi), lecz postanowili wbić się w pozycje nieprzyjaciela na dość wąskim odcinku. 2. i 3. Flota Powietrzna Luftwaffe przez 4 godziny prowadziła zmasowane naloty na pozycje francuskie niszcząc umocnienia i druzgocąc morale obronców. O godz. 23 Niemcy zdobyli 20km przyczółek na południowym brzegu Mozy.

Królowa Wilhelmina wraz z rządem opuszcza Holandię

Oblot amerykańskiego pokładowego samolotu myśliwskiego Bell XFL 1 Airabonita (BuNo 1588). Była to morska wersja samolotu P 39 Aircobra z klasycznym podwoziem i hakiem do lądowania na pokładzie lotniskowca. Samolot miał również wzmocnioną konstrukcję, w porównaniu ze swoim lądowym protoplastą. Zwiększono także powierzchnię skrzydeł. Inną widoczną modyfikacją było podniesienie kabiny pilota w celu polepszenia widoczności. Marynarka domagała się, by w skrzydłach umieścić 10 małych komór bombowych przystosowanych do bomb o wagomiarze 2,36 kg. Zbudowano tylko jeden egzemplarz.

14 maja 1940 – zawieszenie broni w Holandii. Nalot Luftwaffe na Rotterdam – dokonano go już po ogłoszeniu rozejmu. Dowództwo niemieckie nie zdążyło już wydać rozkazu powrotu do baz samolotom kierującym się ku swym celom. Zginęło 617 osób.

15 maja 1940 – kapitulacja armii holenderskiej. Jej straty podczas kampanii obronnej wyniosły 2890 zabitych, 6888 rannych i 29 zaginionych.

14 maja 1941 – do Iraku udają się wydzielone jednostki Luftwaffe – Sonderkommando Junck. Siły te w składzie 4/KG 4 (7 He 111 P4), część 4/ZG 76 (12 Bf 110 D) i samodzielnego klucza (Kette) wydzielonego z ZG 26 (Bf 110 D) pod dowództwem Obersta (płk) Waltera Juncka miało wesprzeć antybrytyjską rebelię w Iraku i związać siły brytyjskie przynajmniej do czasu zajęcia Krety.

15 maja 1941 – oblot pierwszego brytyjskiego samolotu odrzutowego Gloster E. 28/39 (znanego także jako G40, Gloster Whittle albo Pioneer). Był to metalowy dolnopłat z trójkołowym podwoziem, napędzany silnikiem Whittle (Power Jets) W1 Turbojets o ciągu 390 kg.

Oblot samolotu De Havilland Mosquito NF Mk II (nr ew. W4052) – nocna wersja myśliwska

Brytyjczycy odbijają Sollum w Afryce Północnej

12 maja 1942 – Auschwitz-Birkenau – pierwsza masowa egzekucja z wykorzystaniem gazu

15 maja 1942 – oblot radzieckiego samolotu rakietowego Bieriezniak-Isajew BI 1. Był to dolnopłat o konstrukcji mieszanej z przewagą drewna. Prototyp opracowano na rozkaz Stalina w ciągu 35 dni... W pierwszym locie BI 1 był pilotowany przez znanego oblatywacza Grigorija Jakowlewowicza Bachcziwandżiego.

12 maja 1943 – początek konferencji Trident w Waszyngtonie, podczas której F.D. Roosevelt i W. Churchill dyskutowali na temat planowanej inwazji Europy. W wyniku kompromisu ustalono, że inwazja odbędzie się 1 maja 1944 roku w Normandii

13 maja 1943 – kapitulacja ostatnich oddziałów wojsk Osi w Afryce Północnej

11 maja 1944 – rozpoczyna się ostatnia bitwa o Monte Cassino

11 maja 1945 – lotniskowiec USS Bunker Hill zostaje poważnie uszkodzony w wyniku dwóch celnych ataków pilotów samobójców (chor. Kiyoshi Ogawa, drugi pilot nieznany). Straty wśród załogi wyniosły 346 zabitych, 264 rannych i 46 zaginionych. Mimo uszkodzeń okręt zdołał dopłynąć do Bremerton z przystankiem w Pearl Harbor.

12 maja 1945 – oblot samolotu Jakowlew Jak 3U napędzanego gwiazdowym silnikiem Asz 82 FN. Zastosowanie tego silnika wymagało poważnych zmian konstrukcyjnych łącznie ze zwiększeniem rozpiętości do 9,4 m. Samolot osiągnął prędkość 682 km/h, jednakże program anulowano.

13 maja 1945 – aresztowanie feldmarszałka Wilhelma Keitla

14 maja 1945 – Amerykanie rozpoczynają naloty bombowe na Nagoję, Yokohamę, Osakę i Kobe

15 maja 1945 – alianci rozwiązują rząd adm. Doenitza

No comments: